onsdag 7 januari 2015

Bordsskick


 Att äta med pinnar är inte så lätt ifall det är första gången man försöker. I Kina kunde man begära en gaffel ifall man var osäker på om man skulle få nåt i sig med pinnarna.


Att äta med pinnar är inte så svårt bara man får till det rätta greppet.

I Kina ska man inte sticka sina pinnar i riset i sin risskål så att de pekar rakt upp, det betyder att du önskar dem vid bordet döden. Man ska heller inte slå med sina ätpinnar på risskålen, det anses som en förolämpning mot kocken eller middagsvärden.

Onsdagstema - Bordsskick

6 kommentarer:

  1. Jag skulle nog ta in en gaffel ja :)

    SvaraRadera
  2. Det är mycket att tänka på när man äter utomlands! Ätpinnar är inte det lättaste att hantera, då kan man visa riktigt dåligt bordsskick! Fina bilder, de gör mig ressugen!

    SvaraRadera
  3. Behärskar tekniken men tycker att jag får för lite mat mellan pinnarna, kanske bra i det lång loppet... ;)

    SvaraRadera
  4. Jag gillar att äta med pinnar, det funkar rätt bra, fast en som vuxit upp med pinnar som matverktyg skull nog inte godkänna mitt bordsskick...

    SvaraRadera
  5. Och så gott det blir när man äter med pinnar.

    SvaraRadera
  6. Tänk - man skulle verkligen läsa på lite mer om länders olika bordsskick och seder :) det är fascinerade!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails