torsdag 18 december 2014

Bokkatalogen 2014



Den finlandssvenska bokkatalogen utkom 22.11.2014. Alla som skriver böcker på svenska i Finland kan medverka.

Bo Kronqvist, styrelseordförande i Bokförlaget Scriptum och min gamla klasslärare från högstadiet har skrivit förord i bokkatalogen. Han skriver att han länge levt med tvångstanken att han måste äga böckerna han läser och att han inte vill låna ut sina böcker av rädsla för att inte få tillbaka dom.

Jag köper bara böcker jag verkligen vill ha och vill inte heller låna ut mina böcker, just av rädslan att inte få dom tillbaka. Jag måste inte äga alla böcker jag läser och lånar ofta e-böcker på Fredrika-biblioteken.

Jag tycker att bokkatalogen är bra och överskådlig. Det är alltid roligt med boktips. Registret är bra, men barn- och ungdomsböcker borde kanske delas.

Gillar färgen på omslaget men bilden är barnslig och logon med den fula kråkan som skriker "var inte en mes, läs!" förstår jag mig inte alls på. Jag tycker inte att personer som inte läser är mesar.

Av alla böcker i katalogen har jag valt ut några som jag skulle vara intresserad av att läsa och eventuellt recensera.

Mörkrets änglar - Benjamin Laustila
Ensam tant i Ryssland - Lena Linderborg
Transparente blanche - Peter Sandström
WinWinWin - Ray Lindberg
Lillan, Elisabeth Rehns sällsamma liv - Johanna Vesikallio
Jagad - Tom Pazal

Minkriket - Karin Erlandsson har jag läst och min recension hittas här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails