torsdag 10 januari 2013

Böcker



Lånegränsen för e-böcker från Elib sänks fr.o.m 2.1.2013. För att biblioteken även i fortsättningen ska ha råd att erbjuda e-böcker från Elib åt alla låntagare sänks nu den enskilda låntagarens lånegräns. Från och med 2 januari 2013 kan varje låntagare låna en e-bok eller e-ljudbok i veckan. Den tidigare gränsen var tre lån per vecka och låntagare.

Jag ogillar de nya reglerna och tycker att man istället skulle få låna 52 böcker i året och ifall man vill låna mer så skulle man betala för dom.  Biblioteket måste betala en summa åt Elib för varje utlånad bok, vad den summan är vet jag inte. Hittills har jag inte lånat e-böcker varje vecka, men vissa veckor har jag lånat flera böcker. Det skulle vara så att ifall man inte lånar någon bok alls på en vecka så skulle man få låna 2 böcker nästa vecka istället.

Undrar varför det blivit så populärt att skriva trilogi. Jag har nyligen läst andra boken i Hans Koppels trilogi. Den första boken heter Kommer aldrig mer igen och den var riktigt bra. Den andra boken heter Kom ska vi tycka om varandra och den var inte alls lika bra. Man har så höga förväntningar då den första boken i en trilogi är bra och tror att alla tre ska vara lika bra.

2 kommentarer:

  1. Det var snålt tilltaget. I Stockholm är det fem böcker på en vecka, vilket är många fler än de jag lånar trots att jag läser mycket. Jag är i princip mot att bibliotekslån ska kosta ngt. Det ska finansieras med skattemedel eftersom kultur är viktigt. Sportevenemang bekostas ju till höger och vänster så varför inte läsning?

    SvaraRadera
  2. Håller med Pumita, även om jag själv aldrig lånat en e-bok. Jag vill nog läsa "the real thing", gammalmodig som jag är.
    På mitt förlag gör jag däremot pdf:er av pappersböckerna vi ger ut och Elib gör e-böcker av dom. Det är inte så billigt som man kan tro...
    Ja det där med trilogier. Efter Millenium, som jag slukat, har väl fler författare försökt, utan att lyckas speciellt bra.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails