söndag 20 maj 2012

Hemma igen


I tisdags då jag skulle flyga från Vasa till Umeå kom jag till flygfältet 10 min efter att incheckningen hade stängt, och tanten bakom disken blev lite irriterad på mig. Hon ringde och frågade om dom stängt dörrarna redan och att det var en till som skulle med flyget. Hon får komma med ifall hon inte har nåt bagage att checka in sa personen i luren. Som tur hade jag endast handbagage. Nu är det bara att springa om du ska hinna med... kände mig något pinsam. Nästa gång tänker jag vara 10 minuter före dom stänger incheckningen, jag lovar...

Det var roligt att hälsa på sonen och att shoppa i butiker som inte finns här hemma. Min favoritbutik är i Umeå är Joy, jag gillar klädmärket RoseBud som dom säljer där. Har inte hittat sådana kläder här i Finland. Köpte en tröja, en tunika och en blus.

Det är en enorm skillnad på expediter i Sverige och i Finland. I Umeå är alla så trevliga och har alltid något vänligt att säga så jag blir både förvånad och glad, det enda butikspersonalen säger här hemma är priset och i bästa fall tack och hej.
En annan stor skillnad mellan länderna är att alla bilar stannar då fotgängare ska gå över gatan på övergångsställen. Här i Finland väntar alla fotgängare på att inga bilar ska komma och vågar knappt gå över gatan i rädsla av att bli överkörd. Bilarna tar ingen som helst hänsyn till fotgängare här.

Katten blev så glad då jag kom hem att jag fick en jättestor present av honom, en äcklig råtta. Nu har vi flyttat katten hit till stugan så nu ska vi bo här hela sommaren. :)

6 kommentarer:

  1. Välkommen hem igen! Ser att du har haft en lyckad trip till andra sidan pölen. :) En omtänksam kisse har du också. ;) Blääk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Det är lite svårt att få kissen att förstå att jag inte uppskattar råttor. ;)

      Radera
  2. Kul med lite avbrott i vardagen ,håller med dig om bilarna ,åtminstone på min affär försöker vi vara trevliga o prata med alla men det är ju annorlunda här på landet ,kram nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att det är annorlunda på landet och i vissa mindre butiker. Och jag är övertygad om att du i din butik är riktigt trevliga mot kunderna. :) Jag skulle gärna besöka din butik, men den är för långt borta från mig.

      I en klädbutik i en av grannstäderna här har dom jättetrevlig personal, men dom försöker alltid få mig att köpa sånt som jag inte alls passar i bara för att få sålt nåt. Åhh klänningen sitter ju perfekt på dig kan dom säga, fastän jag inte alls passar i den.

      Radera
  3. Vilken tur du hade att du fick följa med planet. Lovar att det hade du inte fått göra på Arlanda. Bra med mindre städer här.
    Kul att du hittade något som du gillade i Umeå. Har bara varit där en gång och det är en fin liten stad. Butikspersonalen i stor-Stockholm upplever jag själv som hyfsat trevligt men totalt outbildad om du förstår vad jag menar. Ungefär så som di skriver i ditt svar till Nette.
    Förresten: flygfotot är riktigt coolt:-)

    SvaraRadera
  4. Men det var väl rart av katten att förära dig en present. :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails