tisdag 24 april 2012

Vass


Vass i mängd och massor finns alltid vid sommarstugan. På våren är det värst då all gammal vass har flutit upp på stranden.

Igår var jag och la på värmen i stugan där vi traditionsenligt tänker fira Vappen (Valborgsmässoafton). Vid stugan har vi endast sommarvatten som läggs på då ledningarna tinat upp. I år har jag ingen som helst förhoppning om att vi får på vattnet till helgen så det blir att ta vatten med sig.

Idag har jag fått sommardäck under bilen, så nu vill jag inte ha mera snö!

Tisdagstema idag är Vass.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

19 kommentarer:

  1. Vi tänkte likadant du och jag!
    Ha en magnifik tisdag.
    Kramen.

    SvaraRadera
  2. Är det sådan vass som gör så vackra hantverk av i dina trakter och runtikring där ???
    Så mysigt att få åka ut till sommarstugan...eller villon som det heter i Finland, nu när det blir valborgsmässoafton, då kan du ju elda lite av vassen som du har på stranden...
    hoppas ni får en trevlig helg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det här är bara vanlig vass som ligger på stranden och skräpar, ingenting man kan göra hantverk av. Det finns nog lite av den andra sortens vass där också, men jag är inte riktigt den "hantverkande typen". :)

      Radera
  3. Hej Benita !

    Minns en gammal lärarinna som hette Vass.Men hon var snäll.På hotellet arbetade en man som hette Suur.Han var glad.
    Kom att tänka på Tekla Maräng, henne har jag inte hört av på länge.Du har ju haft blogg sedan 2008, ser jag nu, kanske skulle titta på dem någon dag.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  4. Snyggt foto på dina vassrör.
    Ska du rensa gammal vass nu under "Vappen" ute vid stugan?
    Vassen påminner lite om bamburör... med tanke på dina bilder från annan världsdel. ;-)
    Tack för din kommentar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)

      Nej, jag ska inte rensa vass på Vappen, det är alldeles för mycket snö och is kvar där än. Det blir nog att ta dit någon form av "vassborttagningsmaskin" senare för att få bort all vass. ;)

      Radera
  5. En perfekt bild!! Gillar skärpan och ljuset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Jag gillade dina bilder också, men det är helt omöjligt att tyda bokstäverna man måste skriva in i din blogg för att få kommentera. Jag skulle gärna kommentera på din blogg men det är för jobbigt, tyvärr.

      Radera
  6. Stilren och vacker vassbild! Vill passa på att önska dig Glada Vappen för det blir inte så mycket mer bloggat för min del innan dess. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Glada Vappen till dig med Pumita! :)

      Radera
  7. Gammal vass som ligger på stranden är inte snyggt men din bild är jättefin, kanonbra!

    SvaraRadera
  8. Du lägger inte heller upp några vassa knivar ser jag;-)
    Gillar bilden skarpt då den påminner mig om dessa rostiga armerade stålstänger som jag älskar.
    Å Vappen låter roligt - för mina (konstiga) tankar omedelbart till hur finska personer uttala "b", det blir ju oftas "p".
    Å i Sverige "vabbar" man ju. Så när jag läste "vappen" så tänkte jag på att man "vappar" på Vappen.

    SvaraRadera
  9. Läcker bild! Borde ju kunna användas att fläta något vackert med.

    SvaraRadera
  10. Håper du slipper mer sne og husk masse vann :-)
    Flott bilde.
    Hilsen
    http://www.starbear.no/mormor/2012/04/25/tirsdagstema-pa-onsdag/

    SvaraRadera
  11. Läcker bild blev det i varje fall av all vass som ligger och skräpar;-))

    första gången jag hör/ser uttrycket vappen....

    SvaraRadera
  12. det kanske inte är så roligt att ha en massa vass flytande i vattnet men en vacker bild blir det av det i allafall :)
    hoppas nu att ni slipper mer snö
    kramar

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails