måndag 26 mars 2012

Kina, kineserna och jag

Kina, kineserna och jag är en bok skriven av Olle Lundström, en Luleåbo som 1999 flyttade till Peking för att arbeta på finska Nokia. Han bodde och arbetade i Kina under fem år och fick där möjligheten att se ett land i förvandling.

Under mer än tio års resor i de kinesiska provinserna har han fått många tillfällen att reflektera, se och hamna i ovanliga situationer. Författaren har haft nöjet att upptäcka en underbar matkultur som inte är särskilt lik den som erbjuds på svenska Kinarestauranger. Han har studerat och upptäckt ett intressant språk som fortfarande ser Kalligrafi som en riktig konstform. Olle har sett öken, djungel, berg och storstäder. Men framförallt har han upplevt många kulturkrockar och haft många tillfällen att reflektera på vad man bör tänka på när man reser eller gör affärer i Kina.

Boken är mycket intressant eftersom jag själv nyligen varit till Kina och känner igen mig på många ställen i boken. Kulturkrockarna var mest intressant att läsa om och jag hade gärna velat läsa mera av dom i boken. Det var också intressant att läsa om den kinesiska maten, även om jag inte tycker att recepten på kinesiska maträtter hör hemma i denna bok. Själv ogillade jag maten i Kina och ankfötterna vägrade jag smaka på. I boken fick jag tips om sevärdheter jag missat vid besöket i landet. Ifall det blir flera resor till Kina vet jag nu vad jag vill se.
Jag har också ett tips: Sommarpalatset är ingen höjdare att besöka på vintern, lägg hellre tiden på någon annan sevärdhet.

 Här kan du se alla mina bilder från min resa: Kina

Boken finns att köpas här: Adlibris och Bokus

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails