söndag 29 januari 2012

Hutongerna i Beijing

De trånga gränderna med låga hus i Peking kallas hutonger och är traditionella  byggnader där man bodde förr. De flesta hutongerna är nerrivna men man har sparat ett antal nära den Förbjudna staden. Vi tog cykeltaxi här och blev skjutsade runt bland hutongerna och fick även besöka ett kinesiskt hem.

 Cykeltaxi.
 Trånga gränder.

 Det här är innergården till ett kinesiskt hem. Till vänster låg bl.a. sovrummet och till höger köket. De måste alltså gå ut för att röra sig mellan rummen.

 Här är kinesen vars hem vi besökte. Tyvärr så blev han endast presenterad och försvann sedan, litet snopet tyckte jag, det hade varit roligt att prata lite med honom och fråga om saker man undrade över.

 Akvariet.




 Köket som guiden kallade hypermodernt.

 Den "hypermoderna" spisen.

 Jag undrar vad dom hade i köksskåpen, eftersom dom hade all mat på diskbänken.

 Handarbete.

Platt-tv hade dom i alla fall. :)

Jag tyckte det lät intressant då vi skulle äta lunch hos en kinesisk familj, men det stämde ju inte, istället fick vi lunchen  på en restaurang som fanns bland hutongerna.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Spännande bilder, jättekul att se! Men jag undrar lite hur det kändes att fota i ett främmande hem, någon man inte känner och som inte är på plats. Synd att det inte blev någon pratstund över en lunch.

    SvaraRadera
  2. Kinesfamiljen som bodde här fick betalt för besöket och gav oss lov att fotografera deras hem, så jag hade inga problem med det. Det fanns en hel del här som tydde på att dom tog emot många besökare, bl.a. massor med presenter från världens alla hörn.

    SvaraRadera
  3. jag tycker om det där mönstret på kaklet, det skulle jag ge mycket för att ha
    kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails