söndag 8 januari 2012

Dödens våg

Recension av Dödens våg av Bo Norgren.


" 'Dödens våg' utspelar sig i Thailand efter Tsunamin. 543 svenskar avlider när Tsunamins vågor slår sönder turistparadiset i södra Thailand. Arbetet med att identifiera offren leds från UD:s tillfälliga Generalkonsulat i Phuket.
En månad efter Tsunamin försvinner en diplomat från konsulatet. UD vill undvika publicitet och vill från början inte göra någon officiell polisanmälan.
Göran Ålund tillhör sedan ett år Rikskriminalens IT-brottsrotel. Hans bakgrund som mordutredare i kombination med hans IT-kompetens gör att han får uppdraget att åka ner till Thailand och utreda försvinnandet.
Han inser ganska snart att diplomaten är mördad. Och det mordet är bara inledningen på en våg av terror.
En dödens våg. "

Det var boktiteln som fick mig att låna denna e-bok från biblioteket. Jag tänkte genast på tsunamin då jag såg vad boken hette och då jag klickade fram den såg jag att jag hade rätt. Vissa saker som händer i boken är hämtade ur verkligheten och flera av personerna finns också på riktigt men med andra namn. Författaren är polis, kriminalkommissarie på rikskrim och blev precis som Göran Ålund nedskickad till Phuket i slutet av januari 2005. Skillnaden mellan Ålund och författaren är att Ålund hade ett sidouppdrag. Inga mord inträffade i verkligheten.

Boken är hur spännande och bra som helst. Den är lättläst och jag tycker inte alls att den är för lång utan precis lagom. Egentligen vill jag inte att den ska ta slut, så bra är den.

Hotellet i boken och i verkligheten där alla myndigheter, ambassaden, polisen, Räddningsverket, Röda Korset, ID-kommisionen var inkvarterade vid hette Pearl Village och var då fyrstjärnigt. Numera är hotellet tillbyggt och ombyggt till ett 5-stjärnigt lyxhotell och bär namnet Indigo Pearl. I fjol i januari bodde jag på detta hotell och det gör givetvis att boken blir ännu mera spännande då jag känner igen mig. Vi åt till och med ett par gånger på Lindas SeaFood som skrivs om flera gånger i boken. Jag vet förstås inte om restaurangen befinner sig på samma plats som den gjorde i boken, men den finns i alla fall kvar.


Bilden på bokomslaget har jag lånat från Bo Norgrens thrillers på Facebook.

Den nedanstående bilden har jag tagit själv i Nai Yang, på stranden nedanför Indigo Pearl. Jag tror jag fotat samma ö som på bokomslaget, eller vad tror ni?


Nedan en bild från strandrestaurangen Linda´s SeaFood. Den rutiga duken är utbytt mot en blommig ;)

...och det blir Singha för mig om en månad då vi åker till Thailand igen.....;)

Här kan du köpa boken: Adlibris, ebok. Bokus, ebok.





3 kommentarer:

  1. Det ger verkligen en extra krydda till läsningen om man har varit på de platser där böckerna utspelar sig. Och lycko dig som ska iväg igen! :)

    SvaraRadera
  2. jJag beställer boken nuuuuu låter spännande åker till hotellet i sep, tyckte du att det var ett dyrt hotell att äta på osv? ha en bra dag.

    SvaraRadera
  3. Ja, det var väldigt dyrt att äta på hotellet, men det fanns många mysiga restauranger nere vid stranden som var billigare.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails