tisdag 25 oktober 2011

Det fjärde offret - recension

Det fjärde offret är en kriminalroman av Mari Jungstedt. Detta är hennes nionde kriminalroman, hennes böcker har sålts i mer än 1,7 miljoner exemplar enbart i Sverige och utkommer i tjugo länder.

På Gotlands västkust begås ett väpnat rån mot en värdetransport och rånarna försvinner på motorcykel och tar sin tillflykt till ett ödetorp på landsbygden. En av rånarna hittas mördad och dådet beskrivs i medierna som en ren avrättning.

Till en början koncentreras spaningarna mot Gotlands motorcykelklubbar, men det är något som inte stämmer. Kommisarie Anders Knutas letar kopplingar i det förflutna samtidigt som han försöker hålla tillbaka sina allt starkare känslor för kollegan Karin Jacobsson.

Hela tiden finns risken att gärningsmannen slår till igen - en gärningsman som vet något polisen inte vet.

Det här var min andra bok jag läst av Mari Jungstedt, den första jag läste var Den dubbla tystnaden. Jag tycker att Det fjärde offret var minst lika bra som Den dubbla tystnaden. Boken är mycket lättläst och man vill inte lägga den ifrån sig, jag gillar också att kapitlen är så korta. Spännande att läsa om värdetransportrån, motorcykelgäng och familjedraman. Jag gillar karaktärerna i boken och mest intressant är det att läsa om Teres och hennes tragiska uppväxt. Jag kommer absolut att läsa flera böcker av Mari Jungstedt.

Boken finns på Adlibris och Bokus.

1 kommentar:

  1. Jag började i den igår och har läst alla hennes böcker!
    Jag gillar dom :D

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails