söndag 1 maj 2011

Under floden - recension

Recension av Staffan Nordstrands debutroman Under Floden.

Staffan Nordstrand har sedan 2004 arbetat som chef för byggprojekt i Thailand och kommit i kontakt med personer som berättat om sina liv och andras. Romanen är baserad på verkliga händelser. Personerna i boken har fått andra namn, men platserna som beskrivs i boken finns i verkligheten. Under floden är första delen i en kommande trilogi.

Under floden handlar om den fattiga 14-åriga Prim och hennes väg från Laos bergstrakter till sexhandeln i turistparadiset Phuket. Prims mamma Lu blir en gång våldtagen av flera män och skadar sig så allvarligt både fysiskt och psykiskt att hon måste in på sjukhus för vård. Prims vänner lockas med modelljobb men hamnar istället i klorna på människohandlare och tvångsprostitution, den enda vägen ut är döden. Det fattiga hmongfolket i Laos bergstrakter gör det mesta för att överleva, de odlar opium, smugglar vapen och säljer sina döttrar till bordellernas upphandlare. Noi sålde sina 2 döttrar (12 och 14 år gamla) för 200 dollar!

I Thailand är sexköpare 85% asiater och resten västerlänningar. I Phuket finns 7000 prostituerade och 1500 av dem har en svår könssjukdom eller aids. Polisen har egna bordeller och därför gör dom ingenting åt prostitutionen fastän det är förbjudet i Thailand.

Berättelsen varvas med fakta och i slutet av boken finns källor uppräknade. I början känns boken tungläst för det är alldeles för många okända ortnamn och jag funderade på om författaren ville imponera med att räkna upp så många ortnamn han kom på. Det tog en bra stund innan man började hänga med. Boken är mycket rå och jag skulle absolut inte vilja se en film som baserar sig på boken. Men den är mycket spännande och gripande och jag vill också läsa dom kommande böckerna i trilogin. Boken har en del grammatikfel, något extra ord lite här och där, inget som stör nämnvärt men som jag ändå la märke till. Eftersom jag själv varit i Thailand flera gånger var den här boken intressant och jag hade faktiskt ingen aning om att sexhandeln var så fruktansvärt omfattande och grym här. Författaren vill inte att man ska sluta resa till Thailand efter man läst den här boken, men han vill att man ska tänka sig för vad man gör och t.ex. inte ta med sig sina barn till Bangla Road i Patong på kvällen. Jag själv har aldrig bott i Patong men varit dit 2 gånger kvällstid under mina 5 resor till Thailand och båda gångerna såg jag föräldrar med barn i dagisåldern som gick på Bangla Road, vi diskuterade detta och undrade vad de barnen har att berätta på sitt dagis då de kommer hem.

Bild från Adlibris Bokus

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,