tisdag 24 mars 2009

Solen är nyttig

Nu har det i en ny studie konstaterats att sol gör mer nytta än skada. Mycket sol kan minska blodpropp hos kvinnor med 30 % och endast en liten andel av hudcancerfallen beror på solande. Det var ju det jag trodde också för jag gillar att sola. Då jag solar i Thailand smörjer jag in mig i 20-30 solskyddsfaktor dom första dagarna sedan minskar jag ner med solskyddsfaktorn stegvis och de sista dagarna brukar jag ha 4. Det har funkat bra för mig och det tänker jag fortsätta med. Jag solar för det mesta utan parasoll, men jag ligger aldrig hela dagen.

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Mycket klokt! Solen i Thailand är starkare än ett svenskt solarium. Och i solarier ligger man ju inte och pressar en hel vecka i sträck.....

    Men - finns det inte ett samband mellan solexponering och hudcancer? Sambandet är långt ifrån säkerställt och det finns de som menar att det inte är solens strålar i sig som orsakar cancer, utan det rikliga användandet av solskyddskrämer som innehåller miljögifter som kan vara cancerframkallande.

    En man som skrivit mer utförligt om detta är Barry Groves. På hans hemsida Second Opinion finns en informativ översiktsartikel där han bland annat skriver att: "the increased use of chemical sunscreens is the primary cause of the skin cancer epidemic. Recent studies (…) have shown a higher rate of melanoma among men who regularly use sunscreens and a higher rate of basal cell carcinoma among women using sunscreens.

    SvaraRadera
  2. Jag har också hört om det där med att man kan få cancer av solskyddsmedel. Men om jag inte smörjer in mig så bränner jag mig.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails