fredag 31 oktober 2008

Maneter i Phuket

Dessa bilder på en manet tog jag på Karon Beach i Thailand, januari 2007. Jag har ingen aning om vad det är för slags manet, kanske någon av er vet?
Min man blev bränd på bröstet dagen före på samma plats där den här maneten drogs upp på land. Han hade mycket ont och fick brännmärken som syntes ännu ett halvår efter.
Aftonbladet skriver om att en livsfarlig manet sprids på Phuket, men om den här är livsfarlig eller inte vet jag inte.




Andra bloggar om: , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Jag är på intet sätt manetexpert, men den där typen av maneter har jag sett längs stränder längs hela Malaysia, Thailand och, jag höll på att säga, överallt. Den är väldigt vanlig. Jag skulle tro att den är helt ofarlig, eftersom det annars skulle finnas ett oändligt antal drabbade människor och vara stor uppståndelse kring den.

    Även "svenska" brännmaneter är ju väldigt otrevliga att ha att göra med. Jag såg en person falla ned i vattnet från en kaj på västkusten där en sådan låg och lallade. Han var ganska sönderbränd när han kom upp, och såg måttligt road ut, minst sagt.

    Jag måste säga att sanden på din bild ser väldigt inbjudande ut när man sitter i det mörka höstrusket här hemma! Tänk den som...

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Om någon av er bränner er igen så ska ni ta på aloe vera, helst färsk om det finns i närheten, det lindrar mycket. I massagehyddan på stranden som vi brukar vara vid i Ao Nang har dem plantor, och om någon bränner sig så tar dem ett blad och skalar det, det som finns inuti blir som en gele som dem lägger på. Det hjälper mot solbränna också.

    SvaraRadera
  3. Åhh vad jag längtar!
    Inte till maneterna men till stränderna.. =)
    Drömmer mig bort!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails